Keski-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää vuoden 2024 alusta alkaen (Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Nurmijärvi, Tuusula ja Pornainen) sosiaali- ja potilasasiavastaavien toiminnan omana toimintana.

Sosiaali- ja potilasasiavastaavien palvelut tuotetaan Keski-Uudenmaan alueen julkisessa ja yksityisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa, työterveyshuollossa ja varhaiskasvatuksen palveluita käyttäville alueen asukkaille. Lisäksi sosiaaliasiavastaavan toiminta järjestetään HUS terveyssosiaalityön asiakkaille.

Sosiaali- ja potilasasiavastaavana toimivat Susanna Honkala ja Anne Mikkonen. Sosiaali- ja potilasasiavastaaviin voi olla yhteydessä puhelimitse, sähköpostitse, kirjeitse tai käyttämällä turvapostipalvelua. Vastaavilta voi kysyä sähköpostitse yleisiä ohjeita ja neuvoja osoitteella sosiaali.potilasasiavastaava@keusote.fi , mutta sähköpostin käyttöä ei suositella arkaluonteisten tietojen lähettämiseen. Puhelimitse, kirjeitse ja turvapostin kautta voi viestiä sosiaali- ja potilasasiavastaavan kanssa tietoturvallisesti.

Asiakkaan tilanteen ja palvelutarpeen mukaan sovitaan tarvittaessa henkilökohtainen tapaaminen hyvinvointialueen järjestämissä tiloissa.

Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien yhteystiedot ja puhelinajat 1.1.2024 alkaen:

Susanna Honkala, p. 040 807 4756, susanna.honkala(at)keusote.fi

Anne Mikkonen, p. 040 807 4755, anne.mikkonen(at)keusote.fi

  • maanantaisin klo 12.30–15.00
  • tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 8.30–12.00
  • torstaisin klo 9.00–15.00

Turvaposti

Voit lähettää potilas- ja sosiaaliasiavastaaville sähköpostia tietoturvallisesti suojatulla yhteydellä käyttäen Keusoten turvapostipalvelua: https://turvaposti.keusote.fi . Syötä lähettäjäkenttään oma sähköpostiosoitteesi ja nelinumeroinen tunniste numerokenttään. Lisää vastaanottajakenttään sosiaali.potilasasiavastaava@keusote.fi , kirjoita haluamasi viesti, lisää mahdolliset liitteet ja lähetä.

Sosiaali- ja potilasasiavastaava

  • Neuvoo Keski-Uudenmaan alueen asiakkaita sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista, sekä terveydenhuollon potilasta potilaan asemasta ja oikeuksista annetuissa laissa liittyvissä asioissa, sekä neuvoo varhaiskasvatuslain soveltamiseen liittyvissä asioissa.
  • Neuvoo ja avustaa asiakasta ja potilasta sekä heidän laillista edustajaansa, omaista tai muuta läheistä muistutuksen tekemisessä.
  • Neuvoo, miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus, potilas- tai lääkevahinkoa koskeva korvausvaatimus, tai muu asiakkaan ja potilaan oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa.
  • Kokoaa tietoa asiakkaiden ja potilaiden yhteydenotoista sekä seuraa asiakkaiden ja potilaiden oikeuksien ja aseman kehitystä hyvinvointialueella ja antaa selvitykset vuosittain aluehallitukselle ja kunnille.
  • Toimii asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistäjänä ja toteuttajana.
  • Ei tee päätöksiä tai myönnä etuuksia.
  • Ei ota kantaa potilaan hoitoratkaisuihin tai siihen, onko hoidossa tapahtunut vahinko.

 

Lisätietoja: https://www.keusote.fi/